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Se la fede soltanto possa esser causa del martirio
Secunda pars secundae partis
Quaestio 124
Articulus 5
[44177] IIª-IIae, q. 124 a. 5 arg. 1 Ad quintum sic proceditur. Videtur quod sola fides sit causa martyrii. Dicitur enim I Pet. IV, nemo vestrum patiatur quasi homicida aut fur, aut aliquid huiusmodi, si autem ut Christianus, non erubescat, glorificet autem Deum in isto nomine. Sed ex hoc dicitur aliquis Christianus quod tenet fidem Christi. Ergo sola fides Christi dat patientibus martyrii gloriam.
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Seconda parte della seconda parte
Questione 124
Articolo 5
[44177] IIª-IIae, q. 124 a. 5 arg. 1
SEMBRA che la fede soltanto possa esser causa del martirio. Infatti:
1. S. Pietro ammoniva: "Nessuno di voi soffra come omicida, o ladro, ecc.; se poi soffre come cristiano non se ne vergogni, ma dia gloria a Dio per tal nome". Ora, uno è denominato cristiano per il fatto che ha la fede di Cristo. Dunque (solo) la fede di Cristo può dare la gloria del martirio.
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[44178] IIª-IIae, q. 124 a. 5 arg. 2 Praeterea, martyr dicitur quasi testis. Testimonium autem non redditur nisi veritati. Non autem aliquis dicitur martyr ex testimonio cuiuslibet veritatis, sed solum ex testimonio veritatis divinae. Alioquin, si quis moreretur pro confessione veritatis geometriae, vel alterius scientiae speculativae, esset martyr, quod videtur ridiculum. Ergo sola fides est martyrii causa.
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[44178] IIª-IIae, q. 124 a. 5 arg. 2
2. Martire significa testimonio. Ma la testimonianza si rende solo alla verità. Però non si può dire che uno è martire per la testimonianza di qualsiasi verità, ma solo della verità divina. Altrimenti se uno morisse per confessare una verità di geometria, o di un'altra scienza speculativa, sarebbe un martire, il che è ridicolo. Perciò la fede soltanto può causare il martirio.
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[44179] IIª-IIae, q. 124 a. 5 arg. 3 Praeterea, inter alia virtutum opera illa videntur esse potiora quae ordinantur ad bonum commune, quia bonum gentis melius est quam bonum unius hominis, secundum philosophum, in I Ethic. Si ergo aliquod aliud bonum esset causa martyrii, maxime videretur quod illi martyres essent qui pro defensione reipublicae moriuntur. Quod Ecclesiae observatio non habet, non enim militum qui in bello iusto moriuntur martyria celebrantur. Ergo sola fides videtur esse martyrii causa.
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[44179] IIª-IIae, q. 124 a. 5 arg. 3
3. Tra le azioni virtuose le principali son quelle ordinate al bene comune: poiché, a detta del Filosofo, "il bene del popolo è superiore al bene di un individuo". Se quindi un altro bene potesse causare il martirio, dovrebbero essere martiri coloro che muoiono per difendere la patria. Ma la prassi della Chiesa non l'ammette: infatti non si usa celebrare il martirio dei soldati che muoiono in una guerra giusta. Dunque la fede soltanto è la causa del martirio.
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[44180] IIª-IIae, q. 124 a. 5 s. c. Sed contra est quod dicitur Matth. V, beati qui persecutionem patiuntur propter iustitiam, quod pertinet ad martyrium, ut Glossa ibidem dicit. Ad iustitiam autem pertinet non solum fides, sed etiam aliae virtutes. Ergo etiam aliae virtutes possunt esse martyrii causa.
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[44180] IIª-IIae, q. 124 a. 5 s. c.
IN CONTRARIO: Nel Vangelo si legge: "Beati quelli che soffrono persecuzione per causa della giustizia"; e si tratta del martirio, come spiega la Glossa. Ora, nella giustizia non rientra soltanto la fede, ma rientrano anche le altre virtù, le quali possono esser cagione del martirio.
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[44181] IIª-IIae, q. 124 a. 5 co. Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, martyres dicuntur quasi testes, quia scilicet corporalibus suis passionibus usque ad mortem testimonium perhibent veritati, non cuicumque, sed veritati quae secundum pietatem est, quae per Christum nobis innotuit; unde et martyres Christi dicuntur, quasi testes ipsius. Huiusmodi autem est veritas fidei. Et ideo cuiuslibet martyrii causa est fidei veritas. Sed ad fidei veritatem non solum pertinet ipsa credulitas cordis, sed etiam exterior protestatio. Quae quidem fit non solum per verba quibus aliquis confitetur fidem, sed etiam per facta quibus aliquis fidem se habere ostendit, secundum illud Iac. II, ego ostendam tibi ex operibus fidem meam. Unde et de quibusdam dicitur Tit. I, confitentur se nosse Deum, factis autem negant. Et ideo omnium virtutum opera, secundum quod referuntur in Deum, sunt quaedam protestationes fidei, per quam nobis innotescit quod Deus huiusmodi opera a nobis requirit, et nos pro eis remunerat. Et secundum hoc possunt esse martyrii causa. Unde et beati Ioannis Baptistae martyrium in Ecclesia celebratur, qui non pro neganda fide, sed pro reprehensione adulterii mortem sustinuit.
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[44181] IIª-IIae, q. 124 a. 5 co.
RISPONDO: I martiri, come abbiamo detto, sono dei testimoni; poiché con le loro sofferenze fisiche fino alla morte rendono testimonianza alla verità, ma non a una verità qualsiasi, bensì alla verità rivelata da Cristo, "la quale è secondo la pietà"; essi infatti sono martiri di Cristo, ossia suoi testimoni. Ma tale verità è la verità della fede. Dunque causa del martirio è la verità della fede. - Ora, la verità della fede non implica soltanto l'atto interno del credere, ma anche l'esterna professione di essa. E questo non si fa solo con le parole, ma anche mediante i fatti con i quali uno mostra di aver la fede, secondo l'espressione di S. Giacomo: "Io ti farò vedere con le opere la mia fede". Ecco perché di alcuni S. Paolo diceva: "Professano a parole di conoscere Dio, ma con le opere lo rinnegano". Perciò tutte le azioni virtuose, in quanto si riferiscono a Dio, sono altrettante proteste di fede; di quella fede la quale ci fa conoscere che Dio vuole da noi quelle opere buone, e che ci ricompenserà per esse. In tal senso queste possono esser causa del martirio. Infatti nella Chiesa si celebra il martirio di S. Giovanni Battista, il quale subì la morte non per non rinnegare la fede, ma per aver condannato l'adulterio.
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[44182] IIª-IIae, q. 124 a. 5 ad 1 Ad primum ergo dicendum quod Christianus dicitur qui Christi est. Dicitur autem aliquis esse Christi non solum ex eo quod habet fidem Christi, sed etiam ex eo quod spiritu Christi ad opera virtuosa procedit, secundum illud Rom. VIII, si quis spiritum Christi non habet, hic non est eius; et etiam ex hoc quod, ad imitationem Christi, peccatis moritur, secundum illud Galat. V, qui Christi sunt, carnem suam crucifixerunt, cum vitiis et concupiscentiis. Et ideo ut Christianus patitur non solum qui patitur pro fidei confessione quae fit per verba, sed etiam quicumque patitur pro quocumque bono opere faciendo, vel pro quocumque peccato vitando, propter Christum, quia totum hoc pertinet ad fidei protestationem.
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[44182] IIª-IIae, q. 124 a. 5 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Esser cristiano significa esser di Cristo. Ora, uno è di Cristo non solo per il fatto che ha la fede di Cristo, ma anche perché con lo Spirito di Cristo compie opere virtuose, secondo le parole di S. Paolo: "Se uno non ha lo Spirito di Cristo, non è dei suoi"; e anche perché, a imitazione di Cristo, muore ai peccati: "I seguaci di Cristo hanno crocifisso la loro carne con i suoi vizi e le sue concupiscenze". Perciò soffre come cristiano non solo chi soffre per aver confessato la fede con le parole; ma anche chiunque per Cristo incontra la morte per aver compiuto un'opera buona qualsiasi, o per evitare un peccato: perché tutto questo si riduce a una professione di fede.
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[44183] IIª-IIae, q. 124 a. 5 ad 2 Ad secundum dicendum quod veritas aliarum scientiarum non pertinet ad cultum divinitatis. Et ideo non dicitur esse secundum pietatem. Unde nec eius confessio potest esse directe martyrii causa. Sed quia omne mendacium peccatum est, ut supra habitum est, vitatio mendacii, contra quamcumque veritatem sit, inquantum mendacium est peccatum divinae legi contrarium, potest esse martyrii causa.
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[44183] IIª-IIae, q. 124 a. 5 ad 2
2. La verità delle altre scienze non appartiene al culto della divinità. Perciò non può dirsi secondo la pietà. E quindi neppure il confessarla può esser causa diretta del martirio. - Siccome però qualsiasi menzogna è peccato, come sopra abbiamo visto, evitare la menzogna contro qualsiasi verità, in quanto la menzogna è peccato contro la legge di Dio, potrebbe esser causa del martirio.
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[44184] IIª-IIae, q. 124 a. 5 ad 3 Ad tertium dicendum quod bonum reipublicae est praecipuum inter bona humana. Sed bonum divinum, quod est propria causa martyrii, est potius quam humanum. Quia tamen bonum humanum potest effici divinum, ut si referatur in Deum; potest esse quodcumque bonum humanum martyrii causa secundum quod in Deum refertur.
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[44184] IIª-IIae, q. 124 a. 5 ad 3
3. Il bene della patria è il bene più grande tra i beni umani. Ma il bene divino, causa propria del martirio, è superiore al bene umano. - Siccome però il bene umano può mutarsi in bene divino, se si riferisce a Dio, qualsiasi bene umano, in quanto riferito a Dio, può esser causa del martirio.
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